Het is een gewone donderdag en Patrick en ik zitten in de auto om winkels te bezoeken. Tijdens onze autorit word ik geappt: een felicitatie met mijn nominatie. “Huh, een nominatie, waarvoor dan?”, schiet er door mijn hoofd. Ik weet nergens van. Na kort onderzoek blijkt dat ik voor de vijfde keer een nominatie te pakken heb. De vlekken schieten in mijn nek en mijn hart bonkt in mijn keel. Patrick zit achter het stuur en kijkt mij aan met een blik van “wat heb jij nu weer?”. Van mijn gestuiter en geblèr wordt hij ook niet veel wijzer, dus ik praat Patrick op een parkeerplaats bij een pompstation bij.
Terug naar de essentie van ondernemerschap
Afgelopen september zocht ik naar een manier om toch mijn modeshows te organiseren. Shows in de winkel vond ik niet verantwoord en zo ontstond het idee om een online liveshow te organiseren. Iedereen verklaarde me voor gek. Je kon overal gratis shows zien via Facebook en YouTube. Maar dat was niet wat ik wilde. Ik wilde een groots en vooral “spraakmakend” event. En dus nam ik een groot risico en investeerde in een onlineshow, vanuit de Rijtuigenloods in Amersfoort. De show werd live gestreamd en via de chat beantwoordde mijn mooimakers alle vragen. Ik had nooit durven dromen wat de impact en het succes van dit online spektakel zou zijn: het was overweldigend! En tijdens die avond voelde ik dat ik klaar was voor een nieuwe fase; de overgang van mijn fysieke winkel naar omni-channel.
Achteraf durf ik te zeggen dat ik juist in die tijd terug ben gegaan naar de essentie van mijn ondernemerschap: dingen anders doen, mijn intuïtie volgen en risico nemen.
Van fysieke winkel naar omni-channel
Toen Patrick op mijn pad kwam, zag ik kansen. Op zich best bijzonder omdat hij programmeur is, in de corporate business werkte en totaal niets van mode en retail afwist. Maar ik geloof in de chemie die er soms tussen mensen is en we waagden allebei de sprong. Tijdens de crisis kwam er dus een programmeur in mijn team; en onder Patrick’s leiding bouwden we onze digitale wereld, passend bij MAGGY’S. En ook online waren we niet bang om een statement neer te zetten. Tijdens de uitverkoop gaven we onze vaste klanten als eerste de keuze om te kopen, voor de rest van Nederland was de webshop offline. Wat was ’t spannend die avond!
De transitie van fysieke winkel naar omni-channel is niet altijd even gemakkelijk geweest. Mijn team en ik moesten best ff wennen, maar we zagen dat dit de toekomst zou worden. We leerden afgelopen tijd dat we geen online en fysiek bedrijf waren, maar dat het allemaal samen één bedrijf is.
Een teamprestatie
Deze prijs is voor mij en mijn team dus een kers op de taart na het afgelopen jaar. Een waardering waar ik intens gelukkig mee ben! Deze prijs is zeker niet voor alleen voor mij, maar voor mijn hele team. Mijn meiden die al zo lang vanuit de fysieke winkel doen waar ze goed in zijn (mensen laten stralen) – en die de transitie naar digitaal volledig hebben omarmd. En hoe! Lieve Annelies, Marijke, Rita, Julia, Lianne, Carlijn, Jeanet, Linda en Anne-Fleur; dank voor jullie betrokkenheid en dank voor jullie liefde voor MAGGY’S én voor onze klanten. Dank jullie wel dat jullie openstaan om te leren en niet bang zijn voor weer een nieuw avontuur. Met elkaar zijn we een moeilijke tijd door gekomen en met elkaar zijn we klaar voor een nieuwe toekomst!
En Patrick, Dank dat je mij en ons team met veel geduld hebt meegenomen in de digitale transitie. Ik weet hoeveel geduld je hebt, hoe gedreven je bent. Ik zie hoe hard je werkt. Ik geniet ervan als je aandachtig naar mijn ideeën luistert. Ik moet lachen om onze ping-pong gesprekken, die daar vaak op volgen. We begrijpen elkaar ook al liggen onze werelden soms ver uit elkaar. Je leert me dat een 9 soms net zo goed is als de 10 waar ik altijd naar streef. En toch ervaar ik dat je net zo ambitieus bent als ik. Je vult me aan, daagt me uit en leert me om anders te denken. Zonder jou waren we niet gekomen waar we nu staan.
Liefs, Maggy